Než začneme nahrávat

Než začneme nahrávat

Dovolím si zde shrnout několik základních rad, které vám mohou pomoci k dosažení nejlepšího výsledku. Samozřejmě, nic není absolutní a berte tyto rady jako vodítka a návody a ne jako striktní pravidla.

 
Nepodceňujte přípravu

Vždy se snažte být co nejlépe připraveni.

Dobrá příprava vám ušetří plno nepřijemných chvilek během rozběhnuté práce a je to 50% úspěchu na cestě k dobré nahrávce.

 

Hudba

 
Nahrávejte ve správný čas

Můžete mít pocit, že po dvou měsících existence vaší nové kapely je již nejvyšší čas na pořízení nahrávky. Počkejte si na moment, kdy bude vaše hudba skutečně připravená k záznamu.

Jako u mnoha věcí, kvalita potřebuje určitý čas k tomu, aby se jí stala.

 

Méně je více 

Vyberte méně písní. 

Žádná nahrávka není lepší pokud se dělá kvantitativně.

Čtyři dotažené písně vás budou prezentovat lépe než osm polotovarů.  S každou přidanou skladbou se vám rozprostírá více plochy, na kterou se musíte soustředit, vyhradit na ní více času a peněz.  

Vzniká tím více prostoru pro chyby a nedotaženosti.

 

Analyzujte obsah

Pokud jste zvyklí na poslech pouze ve zkušebně nebo na koncertě na hlasitě vybuzený aparát, dojde často při poslechu nahraného materiálu k překvapivému zjištění co vaši kolegové ve skutečnosti hrají.

Dobrým příkladem jsou bubny a basa.  Spolupráce těchto nástrojů je zásadní pro celkovou nahrávku. Pokud basista neví co se děje v kopáku, nemůže rytmika znít kompaktně.

Nahrajte si svou zkoušku nebo koncert  na jakékoliv nahrávadlo (např. starý kazeťák) a analyzujte je.

 

Zkoušejte potichu 

Snahou slyšet se při hraní co nejlépe se míra hlasitosti zvyšuje natolik, že kromě svého aparátu neslyšíte ve zkušebně nic jiného. Vždy je lepší jít opačnou cestou a místo přídávání hlasitosti spíše ubírejte. Jinak se paradoxně dostanete do situace, kdy kvůli svému enormě zesílenému aprarátu, neslyšíte co vaši spoluhráči hrají.  Taková zkouška zcela postrádá smysl.

Dobrým měřítkem je taková hlasitost, aby byl zpěvák všemi slyšen, nejlépe bez zesílení aparátem. 

(Všem hrubo drsno stylařům -  vskutku to jde :))

 

Další výhodou tichého zkoušení je skutečnost, že vydržíte mnohem déle s koncentrací. 

Vysoká hlasitost rychleji unavuje.

 

Demo dema

Je-li to ve vašich možnostech, použijte jednoduchý záznamový software (např. zdarma stažitelný Audacity) a vytvořte si demo vašeho dema nebo CD. Nahrajte do stop to, co chcete nahrát ve studiu.

Možná vám to příjde jako plno zbytečné práce navíc.

Omyl!

Demo dema je jeden z nejlepších způsobů přípravy na nahrávání.

Poskytne vám to skvělou analýzu vašeho materiálu.

 

Hrajte jednoduše 

Tento tip se dá vnímat jako věc aranžmá, ale úzce to souvisí s procesem nahrávání. Každý má určitou mez svých dovedností.

Vymýšlejte své party tak, abyste je hráli s rezervou a nehráli na doraz svých hráčských možností. Nepřipravujte si na sebe past v podobě příliš složitých partů.

Zadrhnutím se na komplikovaném sóle vás může připravit o energii a chuť do celého nahrávání. Navíc taková snaha většinou nevede k uspokojivého výsledku.

 

Do čtyř minut...

Opravdu myslíte, že čtyři sóla, tři speciály a pět slok dodají vaší skladbě jedinečnost a vytříbenost? 

To, co potřebujete v písni sdělit, se většinou vejde do tří - čtyř minut. Pokud není vaším žánrem art-rock nebo opera, hlídejte si  formální obsah písní. 

Buďte kritičtí ke své tvorbě a nebojte se vyhodit vše nadbytečné! Minimalizujete prostor pro chyby a nudu.

 

Komunikace

Nahrávání je týmová práce. Dobrá komunikace je klíčová.

 

Jeden hlas

Během nahrávání je třeba činit různá rozhodnutí. Vyberte ze svého středu jednoho člena, který bude "výstupem" kapely pro studio. Skutečnost, že jeden hlas tlumočí studiu své požadavky za celou kapelu, celou práci urychluje a zamezuje vzniku nedorozumnění.

 

Nebojte se zeptat

Pokud je vám něco nejasné, nejste si jisti nějakým postupem, nebo chcete vědět  v dané situaci "jak na to", zeptejte se.  Není možné vždy okamžitě odpovědět, ale je-li to možné, rád s vámi vše proberu.  Jak bylo řečeno komunikace je klíčová.

 

Nástroje

Krom hudebníka samotného je jeho nástroj to, čím dosahuje požadovaného výsledku. Věnujte svým nástrojům před nahráváním péči.

 

Výměna

Většina nástrojů má součásti, které používáním odcházejí a tím se negativně projevují na kvalitě zvuku. Nové struny, blány, plátky či jiné součásti jsou nezbytnou podmínkou pro dobré nasnímání nástroje.

Vymněňte je před nahráváním.

Tento fakt se často opomíjí, přitom je to zásadní věc pro dobrý zvuk nástroje !

 

Oprava

Seřiďte své nástroje tak, aby byly v kondici.

Neladí vám kytara ve vyšších polohách, přestože "dole" ladí? Potřebujete na kytaře srovnat oktávy. Vrže vám šlapka na kopák? Bude nutné ji promazat. Bručí vám na nástroji snímač? Chrastí vám na nástroji mechanika? Máte výpadky někde v signálové cestě?  

Podobných problémů se může objevit celá řada.

Všechny je třeba eliminovat již před nahráváním tak, aby vše šlo v pohodě bez nežádoucích "parazitních" zvuků.

 

Zvuk

Je dobré mít od začátku představu o celkovém soundu vaší nahrávky.

 

Referenční CD

Pokud chcete, aby vaše nahrávka měla podobný sound jako vaše oblíbená kapela, přineste jejich nahrávku jako referenční poslech. Je běžné, že se i při dalším zpracování nahrávky (hlavně v mixu) používá zvuková reference.

 

Váš Sound

Vyvarujte se prostého kopírování cizího soundu nebo stylu. Budujte váš sound, vaši značku. Hudba by měla být otiskem vaší životní zkušenosti, a tak by měla vypovídat hlavně o vás.

 

Detail versus celek

Aranžmá, zvuk nástrojů, obsazení nástrojů, texty, timing a další hudební aspekty - vše je spojená nádoba a má vliv na celkový sound.

Je třeba přemýšlet o vaší nahrávce nejen z pohledu vašeho nástroje, ale i z pohledu celku.

 

Aranžmá a zvuk

Aranžmá úzce souvisí s celkovým soundem.

Rozvrhněte rozložení nástrojů v nahrávce tak, aby se vám frekvenčně nepřekrývaly.

Např. hraje-li v kapele elektrická kytara s klávesami, neměly by se pohybovat v té samé výšce (oktávě). Lepší je jejich sound rozložit v celkovém zvukovém spektru, aby se zvuk "nepřekážel". 

 

Pokud hrají nástroje v podobných polohách, zvuk se tzv. "maskuje".

Dochází k jevu, kdy hlasitější zvuk o stejné frekvenci (výšce) překrývá tišší zvuk o stejné frekvenci. Jinak řečeno, naše ucho - potažmo mozek - neumí separovat tyto dva zvuky od sebe. Je to obdobný princip jako u filmového pásu - od jisté rychlosti již nevnímáme jednotlivá okýnka filmu ale jednolitý obraz.

Čím lepší je aranžmá, které respektuje přirozená pásma nástrojů, tím lépe nahrávka zní a odpadá nadbytek zvukařsky - korektivních zásahů.

 

Nehrajte všichni 

Možná máte v kapele dechovou sekci, dvoje klávesy, tři kytary, perkusistu a tři vokalistky. Můžete je použít, ale použít je nemusíte.

Na první pohled to zní triviálně, ale dobrá aranž netkví v kvantitě použitých nástrojů, ale v jejich správném užití pro danou náladu. Nahrávka hlasu a jednoho doprovodného nástroje může mít větší expresi než stočlenný symfonický orchestr.

 

Nehrajte stále

I v kapele s tím nejmenším obsazením budujte strukturu skladeb.

Začíná píseň intrem, kde hraje celá kapela v plné dynamice? Nechte první refrén jen na base a vokálu. Bubny a kytara se můžou připojit až na refrén, a vytvoří tak ve skladbě kontrast.

Jen proto, že máte možnost hrát stále v průběhu celé skladby, není důvod to dělat.

Nechte písničku "dýchat".

 

Dynamika

Zásadním zvukově - hudebním prvkem je dynamika ve skladbách.

Střídání napětí - uvolnění nebo nahlas - potichu, je základním principem v hudbě. Dbejte na dynamickou složku vaší hudby.

Přestože moderní zvukařské postupy přirozenou dynamiku omezují, je to jedna z nejsilnějších zbraní v rukou autora.  

 

Timing

Společné rytmické cítění je důležitější než přesné "metronomické" nahrávání.

Zkušení hudebnínici i když nahrávájí s metronomem, nechají  tempo v skladbách přirozeně kolísat. Podstatné je, aby vše v daný moment hrálo současně. Může to být mimo dobu metronomu, ale přesně na sobě.  Tzn. rytmicky se nic nemá předbíhat či zpožďovat. Tak vzniká vjem toho co vnímáme jako tlak či rytmický tep.

 

S metronomem či bez

Před začátkem nahrávání je nutné rozhodnout, zda nahrávat s metronomem či bez.

Hudebníka, který s metronomen necvičí, metronom spíš mate a rozhazuje. Snaha "dohonit" metronom má za výsledek nahrávku, která působí nevyrovnaně a neusazeně. Použití metronomu je také vhodné zvážit v souvislosti se stylem nahrávané hudby. Např. pro šansonovou baladu je kolísající tempo spíše přínosem a nositelem nálady, oproti svižné funky skladbě, kde použití metronomu pomůže.   

Nahrávání s metronomem přináší mnoho výhod.

Umožňuje lepší orientaci ve skladbě a vytváří rytmickou referenci během celé písně. Nahrávání na metronom přináší i zásadní výhody také při dalším zpracování nahrávky.

V dnešních nahrávacích programech může být metronom  libovolně měněn nejen tempově, ale umožňuje změnu hodnot taktů kdekoliv v průběhu skladby.

 

Díky editačním možnostem dnešních nahrávacích programů je možné timing dodatečně korigovat. Je to korektivní zásah, na který by měla kapela spoléhat až nakonec. Nahrát více verzí daného tracku, přináší lepší výsledek než jeho dodatečná editace.

 

Psychika

Jste-li nováčky v nahrávání, pamatujte si, že ...

... každý dělá chyby.

I ti nejlepší občas hmátnou vedle. Špičkové nahrávky jsou výsledkem několika měsíční práce velkého týmu lidí. 

 

Nebojte se

Pokud se nepovede nahrát váš part na poprvé, nebo celý v kuse, nevadí. Současná nahrávací technologie umožňuje snadno vybrat a sesadit váš part z povedených částí.

 

Buďte zodpovědní

Nahrávání má být zábava. Je ale nutné mít na paměti, že je to hlavně náročná práce. Nepomůžete si pokud se den před nahráváním propijete až do rána.

Nechte si oslavu až na křest :)

 

Pozitivní doping

Nahrává se vám lépe při sníženém osvětlení? Nahrává se vám lépe s kapelou za zády nebo samostatně? Upravte si podmínky pro nahrávání  tak, aby se vám nahrávalo co nejlépe.

 

Podpořte se  

Budujte týmový duch a podpořte se navzájem.

Ticho, jenž se rozhostí po právě nahraném partu, je reakce, která spolehlivě srazí spoluhráče do nejistoty.  

(Nejen) pro trémisty je podpora ostatních důležitá.

 

 

A na konec to nejdůležitější ...

 

Nejpodstatnější je obsah vaší nahrávky.

Dobrý zvuk by měl dopomáhat k vyjádření myšlenky, kterou chcete světu sdělit.  Nicméně sebelepší zvuk absenci nosné myšlenky nenahradí. 

Ačkoliv jsou dnes nahrávky Beatles technicky nedokonalé (byť v době svého vzniku byly zvukově inovativní) patří dodnes k nejžádanějším (a nejprodávanějším), že? :))